본문 바로가기

Hotel & Resort

호텔 & 레스토랑 - “Sky High!!” Lotte Hotel Hanoi, Designed by Wilson Associates

 


 

Sky High!!

Lotte Hotel Hanoi, Designed by Wilson Associates

 

 

 


The Lounge Sky


 




임준환 JIMI LIM

Wilson Associates, Designer


영국 런던예술대학원(University Art of London)에서 공간디자인으로 석사 학위를 받고, 현재 Wilson Associates의 Associate 디자이너로서, 세계 각지의 리조트, 호텔&카지노 디자인 디벨롭먼트 부분을 담당하고 있다. 영국 런던 한인 예술인 협회에 소속 작가로 활동 하였으며, 예술과 디자인에 관련해 영국 및 싱가포르에 거주하며 이슈 작가 및 작품을 한국에 알리는 글을 써 왔다. 현재 중국의 한 매체와 협력하여 ‘디자인 스토리’ 중국어 버전도 기획 중이다.


Jimi Lim, the writer of this article, received a master’s degree in spatial design from University of the Arts London and presently serves as an associate designer at Wilson Associates, managing the design development of resorts, hotels and casinos throughout the world. He worked as an artist at the Korean Artists’ Association in London, UK and has written about rising artists and their works of art and design. He is preparing the ‘hotel design story’ for design magazine in China and it will be published.

 

 Grill 63


롯데 센터 하노이 & 롯데 호텔 하노이

베트남 하노이 노이바이 국제공항을 출발해 홍 강Red River을 건너 바딩군 도심으로 향하는 길, 끝없이 이어지는 오토바이 행렬 너머로 베트남 제 2의 초고층 빌딩 ‘롯데 센터 하노이’가 그 위용을 드러낸다. 베트남 전통 의상 아오자이 옷자락에서 영감을 받아 설계했다는 롯데 센터 하노이는 국내 유통기업 최초로 해외에 건립한 초고층 복합 건축물이다. 롯데 그룹의 ‘퍼스트 무버’ 전략을 상징하는 것은 물론 베트남을 교두보로 ‘글로벌 롯데’ 시대를 여는 전초기지이기도 한 롯데 센터 하노이에는 롯데 백화점을 비롯해 롯데마트, 롯데호텔, 롯데자산개발 등 롯데 그룹의 글로벌 전략을 수행하는 핵심 계열사가 한 곳에 모여 있다. 롯데 호텔의 경우 하노이에 진출해 있는 외국계 기업의 임직원들의 방문이 잦고, 레지던스는 외국계 기업 가족들의 숙소로, 오피스는 한국 대사관을 비롯해 글로벌 기업 법인 사무소로 이용되는 등 성업을 이루고 있다.

 

 

Designed by Wilson Associates

구름에 닿을 듯이 높이 솟은 롯데 호텔 하노이의 내부 디자인은 윌슨어소시에이츠Wilson Associates에서 담당했다. 고급스러우면서도 우아한 식당들과 5성급의 편의 시설들을 고객에게 제공하고, 호텔 안팎으로 하노이 로컬 사람들과 관광객이 서로 만나며 교류할 수 있도록 공간적 요소들을 곳곳에 배치했다. 콘셉트 디자인 과정부터 윌슨 디자인팀은 하노이 시티 주변의 로컬 마켓들과 베트남 장인들의 작품이 전시된 곳을 여러 번 방문했다. 이와 같은 리서치 과정은 베트남의 문화를 차츰 이해하고, 바닥 및 벽의 패턴 설정 그리고 디스플레이 될 오브제들과 새롭게 적용될 아이디어를 창출하기 위한 좋은 과정이 되며, 이를 통해 더욱 더 현실적인 디자인이 완성된다.

 


Deluxe Room


 

Guestrooms and Suites

호텔의 38층에 위치한 리셉션 공간을 시작으로 318유닛의 게스트 룸과 스위트 룸들은 하노이 전체를 조망할 수 있는 환상적인 전망을 제공하며, 고객의 다양한 취향과 감각을 위해 윌슨어소시에이츠 Wilson Associates HBA를 통해 독특한 개성으로 차별화된 두 가지 인테리어 스타일을 선보인다. 색채 계획에 있어 연한 회색에서 검은 갈색에 이르는 따뜻한 색조를 바탕으로 중부 베트남 현지 언덕 등지에서 자생하는 야생화의 일종인 보랏빛 머틀꽃을 직접 손으로 그려 각각의 포인트 벽으로 적용했고, 베트남 전통 패턴들에 감명을 받아 다양한 패턴을 부분적으로 적용했다. 또한, 롯데 호텔과 시몬스사에서 개발한 최고급 거위 털만을 사용한 ‘해온’ 매트리스와 침구세트, 100% 순면으로 제작된 이불커버는 고객들에게 육체적인 편안함과 고품격의 휴식 및 최고의 투숙 경험을 제공한다.

 

 

F&B Design

베트남의 첫 번째 미쉐린 스타 딤섬 레스토랑인 팀호완과 최상의 품질을 자랑하는 스테이크와 웨스턴 음식을 제공하는 Grill 63, 정통 중국 요리를 즐길 수 있는 레스토랑인 Red River, 트렌디한 분위기에 하노이에서 가장 뜨거운 엔터테인먼트의 장인 파라오 바&어퍼 Pharaohs Bar&Upper 등 각각의 공간에서 내려다보이는 탁 트인 전망은 특별한 날, 낭만적인 저녁 식사를 위해 더할 나위 없는 최고의 공간이다. 디자인 팀은 각각의 공간에 그들만의 독특한 디자인 스토리를 구성 및 적용했다.

 


Tim Ho Wan


 

Evian Spa

동남아시아 최초의 에비앙 스파는 6개의 트리트먼트 룸과 1개의 이그제큐티브 스위트룸, 스파 고객만을 위해 제공되는 럭셔리한 풀과 솔트 스튜디오로 구성돼 있다. 윌슨어소시에이츠 디자인 팀은 스위스 알프스의 깨끗한 대자연에서 영감을 얻어 물, , , 하늘, 구름, 눈 등의 자연적인 요소들을 바탕으로 ‘알프스에서의 물의 여행’이라는 콘셉트로 모양, 형태, 색 그리고 마감 방법을 구성했다. 예를 들어, 물이 이동하는 첫 시작점인 수영장에서는 물에서 생기는 크고 작은 파동인 잔물결의 효과를 천정 디자인과 바닥 모자이크 패턴에 적용했다. 리셉션 공간에서는 물에 의해 깎이고 휘어진 산의 모양을 재해석해 유기체적인 모양의 리셉션 테이블, 거친 표면의 벽체 마감, 산호 모양의 의자들이 만들어졌다. 복도 부분의 벽체 마감에는 그림자와 빛이 혼합돼 거친 재질감이 더욱 강조된다. 트리트먼트 룸들은 깨끗한 흰색,은색과 밝은 회색의 컬러들을 사용해 프랑스 알프스의 눈을 시각적으로 표현했다.

 

이외에도 요가 스튜디오와 최신식 골프 연습장, 실내외 수영장을 포함한 피트니스 센터, 더불어 하노이에서 가장 큰 연회장들은 네로 마퀴나 마블, 보랏빛 벽체 마감과 브론즈 디테일을 통해 우아하고, 고급스러운 분위기를 연출했다. 파티 및 비즈니스 모임이 가능한 다목적 연회장은 행사 규모 및 성격에 따라 다양한 형태로 이용 가능하게 설계됐고, 부드러우면서 밝은 브라운 계통의 은은한 목재로 마감돼 아늑한 분위기를 제공하며, 기품과 격조를 중시하는 모임에 품위를 더해준다.

 

 

조명 및 가구 계획

윌슨 디자인 팀은 초반 콘셉트 디자인 단계에서부터 내부 조명에 대한 연구를 시작했다. 이 과정에서 도출된 많은 아이디어와 디테일을 발전시켜, 최대한 외부로 노출되지 않으면서 은은한 분위기를 만들 수 있는 간접 조명 방법들을 적용해 각각의 공간에 부드러움을 선사했다. 유능한 디자이너는 클라이언트에 의해 정해진 예산 안에서 최고의 디자인을 만들어 내야 한다. 그러므로 복잡한 구조물을 설계할 때나, 가구 디자인 및 설정 과정에서 현실적으로 무엇을 성취할 수 있는지, 그것이 실현 가능한지에 대해 많은 경험을 통해 잘 알고 있어야 한다. 롯데 하노이의 가구 및 오브제들은 베트남의 가구 제작 장인들의 기술력과 윌슨 디자인팀의 협업에 의한 완성체라 볼 수 있다.



Swimming Pool


 

 

해외 진출 기업의 사회적 책임과 국가 이미지에 미치는 영향력

국내 대기업 브랜드의 해외 성공 사례가 국가 이미지 상승에 꾸준한 영향을 미치고 있다. 베트남 시장 개척의 선두주자였던 롯데마트는 베트남 진출 8년 만에 단순 물건만 판매하는 마트 역할을 넘어 양국의 민간 홍보대사 역할을 수행하며 한국 상품의 세계화에 이바지하는 등 양국 간교류에 앞장서고 있다. 또한 롯데백화점의 대표적 사회 공헌 활동인 ‘롯데스쿨’과 베트남에서 심각한 사회적 문제로 대두되는 수질 문제를 해결하기 위한 ‘빗물 식수화 설비’를 지원했고, 롯데 홈쇼핑은 베트남에서 대규모 의료 봉사를 실시하며, 생필품 지원 및 베트남ㆍ한국 문화교류센터를 운영하는 등 다양한 나눔 활동을 전개, 글로벌 사회적 책임(CSR-Corporate Social Responsibility) 활동에 심혈을 기울이고 있다.

 

이미지 제공_ Wilson Associates & Lotte Hotel Hanoi

 

 

 

Lotte Hotel Hanoi

Located in the heart of Hanoi, Lotte Hotel Hanoi is the bridge between the Old Town and the New Business District. While embracing the elegant soul of this ancient city, Lotte Hotel Hanoi also brings the wind of modernity and impressive trends to the capital of Vietnam. Surrounded by major business offices, embassies, and points of interest, Lotte Hotel Hanoi is an ideal place for both business and leisure travelers.

 

 

Designed by Wilson Associates

Wilson Associates designed the Lotte Hotel Hanoi and created a luxury environment above the clouds, which introduces a new array of fine dining and five-star amenities to Vietnam. The hotel serves as an ambassador of the city and therefore must engage and inspire both locals and travelers alike. During the concept phase of the project, the design team travelled extensively around the city, visiting the local markets as well as the shops of local artisans. This helped in their understanding of what was locally available as well as the materials that the local artisans used. The team then translated what they saw into their design and layered them subtly in unexpected elements of surprise throughout the hotel, creating a journey of understated luxury and an almost abstract interpretation of Vietnamese culture. This ensures that interiors are relevant and also remain timeless.

 

 

Crystal Ballroom



Guestrooms and suites

Starting from the 38th floor of the high-rise building, Lotte Hotel Hanoi offers 318 luxurious guestrooms and suites featuring a unique panoramic view of the entire city. Tastefully designed by Wilson Associates, every spacious and comfortable room is inspired by the Vietnamese traditional patterns. The latest-generation facilities and an unrivaled range of amenities, including He:on bedding systems by Simmons(USA), promise guests the best experiences in town. Not to be overlooked, the guestrooms and suites are warm,earth-toned enclaves that feel like home. In an effort to reinstall an authentic sense of place, each room features an accent wall with hand-painted Violet Myrtles, an indigenous wildflower found throughout the hills of Central Vietnam. Overall, the design team takes an emotional approach to design and they believe an unforgettable experience lies in the details. The design and environment are unlike a typical hotel experience: Spaces are more intimate, lighting is more ambient, theres always the unexpected element of surprise. The design team is excited to see guests discover the cultural subtleties of this landmark hotel. The 38th floor also features an inventive Sky Garden. Complete with a wooden boardwalk that meanders through double-height stalks of bamboo, the Sky Garden is an urban oasis, a Zen corridor that separates the hotel from the residences. This space, also includes subtle water features and a colorful mosaic mural that reiterates a strong sense of place.

 

 

Lobby

Reception Area


F&B Design

In addition to the Sky Garden, the Lot te Hotel Hanoi brings seven world-class dining venues to  Vietnam, including Tim Ho Wan, Vietnams first Michelin-star dim sum restaurant from Hong Kong, Grill 63, serving upscale Western fare, Red River, serving authentic Chinese cuisine, and Pharaohs Bar & Upper, offering guests a swanky bar-lounge experience. With unique concepts and glamorous views of entire city, Lotte Hotel Hanois restaurants and bars are the ideal place to celebrate life. Nestle in a cozy chair in the lounge and create your own workstation, enjoy a premium cut of steak from Grill 63, or mingle in the crowd in Pharaohs Bar&Upper and live the nightlife in Hanoi like never before.

 

 

Evian Spa

Located on the 35th floor, Lotte Hotel Hanoi also boasts Asias second evian®SPA. Inspired by the French Alps, the spa is a minimalist winter wonderland with white granite and light wood veneers. The spa offers a vast array of amenities, with six treatments rooms, one VIP room, a four-season swimming pool with aquatic sound system, and a salt studio exclusively for spa guests. The concept for the evian®SPA is derived from the essence of the Evian brand itself, with an emphasis on the nature spirit of its origin(Sainte Catherine spring on the land of a M. Cachat, on the French-Swiss borderline of The Alps) as their visual identity. The design team began with the concept the water journey in the Alps and projected the natural elements of the French Alps(water, mountain, light, sky, clouds, and snow) into the shape, colors and material finishes. To specify this, the swimming pool is where the water journey begins, and where the shape of waters ripple effects bubbling from a spring is reflected on the ceiling and in the pools mosaic pattern. For the reception area, there are organic shapes in the reception table, rough split-face stone on the wall and coral shaped stools, interpreting the mountains curves as if shaped by water. The corridor depicts rays of light on the walls as though natural light were piercing the cleft of the mountain. The treatment rooms use a white, silver and cool grey color palette, much like the color of snow in the French Alps. The spa is a minimalist winter wonderland with white granite and light wood veneers. Evian Red is an accent color added as a brand identity.

 

 

Walkway(Residence)

 

Public Areas

The Fitness Center, located on the 7th floor, hosts a gym, indoor and outdoor pools, yoga studio and a state-of-theart virtual golf range. The Banquet Hall, located on the 6th floor, houses one of Hanois largest ballrooms. Outfitted in Nero Marquina marble with velvet wall panels and bronze detailing, it is one of the hotels most glamorous spaces. On the 6th floor of the Lotte Hotel Hanoi, the extensive meeting facilities are available for up to 1200 delegates in three various-sized venues with state-of-the-art lighting and AV systems. With a unique wedding center that includes a bridal room, as well as a wide range of meeting concepts and a service commitment second to none, the Lotte Hotel Hanoi assures that every event is a success.

 

 

Lighting & Furniture

The design team integrated lighting very early on in the concept design to realize clarity of space and the embellishment of lighting and proportions. They focused heavily on ambient and indirect lighting to draw attention to the subtle design details throughout the hotel. A layer of softness is often added into interiors and this hotel is no different. This additional area comes in the form of decorative lighting and focused lighting on artefacts and art installations. The design team was mindful of construction and budget in the project, and as a result many of the furniture, fixtures and equipment used in the Lotte Hotel Hanoi are simple in form yet elegant. The design team tapped local, highly experienced Vietnamese craftsmen for timber and furniture fabrication. 



Epilogue: Social Responsibility of Korean Enterprises in the International Market and their Influence on the Countrys Image The success of large Korean companies and iconic brands overseas has had a constant positive effect on the rising national image. Eight years after advancing to Vietnam, Lotte Mart, which was the frontrunner in development in the Vietnamese market, leads the exchanges between the two countries by serving as an honorary ambassador of both countries and contributing to the globalization of Korean products. Lotte also supported Lotte School, a social contribution activity of the Lotte Department Store which sought to solve water quality issues using rainwater to drinking water equipment. Lotte Home Shopping has devoted itself to corporate social responsibility activities such as conducting a large-scale medical services effort in Vietnam, providing daily necessities, and operating the Vietnam and Korea Culture Exchange Center. 



Photos by Wilson Associates & Lotte Hotel Hanoi.